A vámtarifák és a bizonytalan üzleti környezet következtében meredeken csökkent az elmúlt két évben az Egyesült Államok Kínába irányuló kivitele, ám Kína még így is az amerikai exportőrök egyik legnagyobb piaca – állapítja meg az Amerikai–Kínai Üzleti Tanács (USCBC) szerdán kiadott tanulmánya.
Második éve csökken a Kínába exportált amerikai áruk mennyisége, és ez idő alatt mindössze az USA kongresszusi körzeteinek egyharmada növelte exportját. „Sokan még mindig nem tudták ledolgozni a kereskedelmi háború kezdete óta elszenvedett veszteségeiket” – szögezi le a tanulmány.
2019-ben az előző évi több mint 7%-os csökkenést követően 11,4%-kal, 104,8 milliárd dollárra esett vissza az amerikai árucikkek kínai exportja.
A tanulmány szerint a szolgáltatások exportja ugyan nőtt, de az előző évekhez képest „lomha” iramban. 2016 és 2018 között éves átlagban 2%-kal nőtt a szolgáltatások Kínába irányuló kivitele, míg 2009 és 2016 között ez a mutató 18% volt.
„A csökkenő kínai export az amerikai exportcikkeket gyártó ipari központoktól az ország szívének mezőgazdaságtól függő településeiig valós és negatív hatással volt az emberek életére” – jelentette ki Craig Allen, az USCBC elnöke.
„A maine-i homártól a texasi olajig a kínai export országszerte amerikaiak ezreinek megélhetéséhez járul hozzá, míg az önkormányzatoknak adóbevételt jelent” – mondta Allen, a több mint 200 Kínával üzletelő amerikai céget képviselő szervezet vezetője.
A csökkenő exportmutatók ellenére Kína a legutóbbi évben is az amerikai termékek és szolgáltatások harmadik legnagyobb célpiaca maradt, ami az USCBC szerint jól jelzi, milyen fontos Kína szerepe vásárlóként is, nem csupán eladóként.