A nagymúltú teakultúrával rendelkező Kínában Su Yang a kávéivásra szokott rá, nagyrészt a Starbucks befolyásának köszönhetően.
Nehéz egy csésze kávé nélkül elkezdeni a napot – mondta a 29 éves irodai dolgozó Su Hofejből, Anhuj tartomány fővárosából, ahol 2011-ben nyílt meg a Starbucks első kávézója.
A Starbucks 1999-ben nyitotta meg első egységét Kínában, a kávéivás úttörőjeként egy teaivó kultúrában.
Nem sokan költöttek azonban 19 jüant (akkori áron 2,3 dollárt) egy csésze kapucinóra, amikor ugyanennyiért 10 kg rizst is hazavihettek.
A cég első kínai próbálkozása így kilenc éven át nem termelt nyereséget. Nem voltunk sikeresek az első években – ismeri el Howard Schultz, a Starbucks Corporation tiszteletbeli elnöke, aki a China Global Television Networknek nyilatkozva elmondta, hogy évekig tartott, mire megvetették a lábukat és kialakult a törzsvásárlók köre.
Kína gyors gazdasági fejlődésének és a középosztály bővülésének köszönhetően az elmúlt két évtizedben az ország minden pontján gombamód szaporodtak a Starbucks kávézók, így ma már Kína a cég legnagyobb piaca az Egyesült Államokon kívül.
Su kávé iránti szenvedélye csak fokozódott, ahogy egyre több Starbucks nyílt a városban. A márkának mindössze néhány évre volt szüksége, hogy frissítő munkahelyi italból az élet részévé váljon. Szinte minden bevásárlóközpontban van egy Starbucks, és otthonról is szoktam online rendelni – mondja Su.
A Starbucks jelenleg több mint 4800 kávézót üzemeltet mintegy 200 kínai városban, összesen közel 60 ezer alkalmazottal. 2020 negyedik negyedévében rekordszámú, 259 új egység nyílt Kínában.
Su a Starbucks nagy rajongójaként élvezi az amerikai kávézóláncban eltöltött időt, amely egyfajta „harmadik állomásként” szolgál az otthona és a munkahelye mellett. Ez szinte gyökeres ellentéte az amerikai Starbucksok elvitelre alapuló forgalmának.
Általában rendelek egy lattét és beszélgetek a barátaimmal vagy megcsinálom a házi feladatomat – mondja Chen Xun, az Anhuj Egyetem elsőéves hallgatója.
A 19 éves diák a téli szünetben részmunkaidőben a közeli Starbucksban dolgozott baristaként, régi álmát váltva ezzel valóra.
Szeretek a Starbucksban dolgozni, szeretem a zene és a levegőben terjengő kávéaroma keltette hangulatot – mondta Chen.
Szerintem a Starbucks egyre népszerűbb lesz Kínában, ahogy az a KFC esetében is történt. Egyre jobban elfogadják a különböző korcsoportok – monda Su, aki szenvedélyesen gyűjti a Starbucks bögréket és kanalakat.
A Starbucksnak tavaly év végén több mint 13,5 millió aktív fogyasztója volt. A cég 2022 végéig hatezerre szeretné növelni kínai egységeinek számát, újabb 10 várost vonva be a hálózatába.
Mindig is bíztunk a kínai piac életképességében és ellenállóságában. További befektetésekkel és innovációval igyekszünk még jobban elterjeszteni a kávéfogyasztást Kínában – nyilatkozta Belinda Wong, a Starbucks kínai leányvállalatának elnök-vezérigazgatója.