A 4. Kínai Nemzetközi Import Expo (CIIE) egy 20 négyzetméteres, finom, kézzel készített szőnyegeket bemutató standján Ali Faiz afgán üzletember népszerűsítette honfitársainak a gyapjútermékeket, remélve, hogy a kínai piac révén javíthatja megélhetésüket.
Ez volt a második alkalom, hogy részt vett az expón, a világ első import témájú nemzeti vásárán Sanghajban. Több mint 70 szőnyeget hozott a standhoz eladásra és promócióra.
„A logisztika nagy része leállt, és az árukat egy harmadik országba, majd Kínába szállítottuk” – mondta Faiz, aki körülbelül 3 tonna árut raktározott a múlt csütörtökön megnyílt és szerdáig tartó kiállításra.
Miután tavaly először bemutatta a gyapjúszőnyegeket a kiállításon, a darabok felkeltették az érdeklődést a kínai vásárlók körében, a kapott megrendelések pedig bevételt hoztak az afgán családoknak.
A szőnyegek több mint egy tucat közép- és észak-afganisztáni városból származnak. Négy embernek nyolc hónapra van szüksége egy nagy szőnyeg megfonásához. Egy nagy gyapjúszőnyeg eladása pedig csaknem egy évig éltet egy hétköznapi családot ebben a háború sújtotta országban.
Ezen nehézségek ellenére Faiz továbbra is részt vesz az expón. „Amikor idehozom a szőnyegeket, a szülővárosomban élők reményét is magammal hozom” – mondta Faiz.
Annak érdekében, hogy a szőnyegek felkelték a kínai vásárlók érdeklődését, néhányat kínai kulturális elemekkel is felruháztak, mint például a kínai bazsarózsa virágai.
„A szőnyegek nagyon jó minőségűek, és összhangban vannak a kínai esztétikánkkal” – mondta egy kínai vásárló, aki a sajtóértesüléseknek köszönhetően ismerte meg a standot, és két darabot vásárolt, egyet magának és egy barátjának.
Az afganisztáni gyapjúszőnyeggyártókhoz hasonlóan az elmúlt években háborút és zavargásokat is megszenvedő ország szír üzletemberei a CIIE-n keresztül kutatják a kínai piacot.
Nem messze az afgán szőnyegbódétól a Szíriából származó aleppói szappanok szépen vannak elhelyezve. A szíriaiak ezt a hagyományos árucikket a CIIE platformja segítségével hozzák be Kínába.
Az ország évszázados szappaniparát súlyosan érintette a háború, és sok ősi szappanboltot lebombáztak.
A közel 100 éves múltra visszatekintő Dakka Kadima gyár szerencsére megtalálta piacát Kínában.
„Miután részt vettünk a második CIIE-n, mosószereink, például szappanjaink gyorsan elterjedtek a kínai bevásárlóközpontokban, szupermarketekben és e-kereskedelmi platformokon” – mondta Tarek Alshayb, a Dakka Kadima China vezetője. Jelenleg a kínai eladások a vállalat teljes tengerentúli értékesítésének 25 százalékát teszik ki.
A damaszkuszi rózsaszín illóolaj is jelen van a kiállításon. Roula Ali-Adeeb, a BioCham alapítója felidézte nehéz éveit: a szankciók 200 ezer eurós szállítmányt érintettek, fegyveresek megrohamozták a gyárat és elrabolták az alkalmazottakat.
2017-ben, amikor a cég nehéz helyzetben volt, több kínai megrendelés is a cég legnagyobb bevételi forrásává vált abban az évben. 2018-ban és 2019-ben a CIIE-ben való ismételt részvétele megerősítette eltökéltségét a kínai piac felfedezése iránt. Roula Ali-Adeeb arra számít, hogy a CIIE platformon keresztül „lépésről lépésre” haladhat előre.
A negyedik CIIE közel 3000 vállalatot vonzott 127 országból és régióból, köztük 33 kevésbé fejlett országból. Az éves vásár jelentős platformmá vált a külföldi vállalatok számára, hogy fellendítsék az export volumenüket a hatalmas kínai piacra.
„Személy szerint hét évig tanultam és dolgoztam Kínában, és az ország oktatási és vállalkozási lehetőségeket kínált számomra” – mondta Faiz.
Azt is reméli, hogy az Afganisztán és Kína közötti kétoldalú kereskedelem tovább fejlődhet, és további speciális termékeket exportálhatnak majd Afganisztánból Kínába.