A délnyugat-kínai Csungking tartományban található Guoyuan kikötő nyüzsög.
A 2017-ben elindított új folyosó egy kereskedelmi és logisztikai átjáró, amelyet Nyugat-Kína tartományi szintű régiói és az ASEAN-országok közösen építettek ki. Ez egyben az egyik kulcsfontosságú projekt a Kína által kezdeményezett Belt and Road Initiative (BRI) keretében.
A kereskedelem és a befektetések gyakran szorosan követik az infrastruktúra összekapcsolhatóságát. Egyre több vállalat, különösen a nyugat-kínaiak, bővítik lábnyomaikat a tengerentúli piacokon a könnyebb szállítás miatti hátszél közepette.
„Az új kereskedelmi folyosó hatékonyabb alternatívát kínált számunkra, ezzel elősegítve, hogy globálissá váljunk, és nagyban növelte versenyképességünket a globális piacon” – mondta Vang Di, a Changan Automobile Co., Ltd. logisztikai részlegének vezető menedzsere. .
Például a kereskedelmi folyosón keresztül a Changan autói csak körülbelül 30 nap alatt érhetik el Közép-Ázsiát, míg korábban ez körülbelül két hónapot vett igénybe.
A cég az év első felében 178 ezer járművet exportált, a kereskedelmi folyosón keresztül az export volumene 3,5-szerese 2022 azonos időszakának.
A délkelet-ázsiai piacon való szélesebb körű terjeszkedésre irányuló stratégiája részeként a vállalat 2024-ben egy új thaiföldi üzemet állít termelésbe, amelynek éves termelése várhatóan 100 000 darab lesz. „Arra számítunk, hogy 2030-ra a tengerentúli piac a teljes forgalom 30 százalékát teszi ki, és az export addigra eléri az 1,2 millió darabot” – mondta Vang.
A Chongqing Wankai New Materials Technology Co., Ltd. egy másik vállalat, amely hasznot húz az útvonalból, mivel több üzletet keres a globális piacon. A folyosónak köszönhetően az élelmiszeripari polietilén-tereftalát gyártó csökkentheti költségeit és szállítási idejét, amikor termékeit a világ különböző országaiba értékesíti.
„A korábbi folyami és tengeri szállítási útvonalhoz képest az új folyosó rövid utat kínál, ami körülbelül 10 napot takarít meg, és segít előnyben részesíteni a globális piacon” – mondta Lin Zheng, a vállalat logisztikai vezetője.
„Úgy gondoljuk, hogy a kereskedelmi útvonal több vállalkozást vonz majd, hogy fejlesszék üzletüket Nyugat-Kínában, és erősítsék az ipari klasztereket” – tette hozzá Lin.
A gyors növekedés hat éve alatt a szárazföldi-tengeri folyosó program lehetővé tette a nyugat-kínai tartományok és régiók számára, hogy szoros kapcsolatokat alakítsanak ki a globális piacokkal, különösen az ASEAN-tagországokban, és 119 ország 393 kikötőjébe küldjék rakományukat.
A kereskedelmi folyosón 2022-ben összesen 756 000 húsz láb egyenértékű egységkonténer került átszállításra, ami 223-szoros növekedés 2017 azonos időszakához képest. A szállított tételek választéka is 940-re bővült a 2017-es 50-ről.
A kereskedelmi folyosónak köszönhetően Kína belső tartományaiból és régióiból származó termékek, például a Ningxia Hui Autonóm Régió vörösbora és a Hszincsiang Ujgur Autonóm Régióból származó diófélék egyre több termék fedezett fel szélesebb piacokat világszerte.
Eközben a kambodzsai rizs, a thai kókuszdió és a mangosztán, valamint a vietnami maracuja és durian néhány nap alatt eljuthat a kínai piacra a kereskedelmi folyosón keresztül.
Az új kereskedelmi folyosó nagyobb piaci teret biztosított Kínának, valamint az útvonal mentén fekvő régióknak és országoknak, valamint fellendítette a kereskedelmet és a cseréket – mondta Liu Vei, az Új Nemzetközi Szárazföldi-Tengeri Kereskedelmi Központ logisztikai és műveleti koordinációs központjának igazgatója.
„Ez egyben az emberiség közös jövőjével rendelkező közösség koncepciójának megtestesítőjeként is szolgál” – mondta Liu.
Kína azt tervezi, hogy tovább erősíti a belföldi és a külső logisztika közötti kapcsolatot, fokozza az együttműködést az útvonalon lévő kulcsfontosságú kikötőkkel, és előmozdítja a multimodális szállítást a rakománymennyiség stabil növekedésének biztosítása érdekében – tette hozzá Liu.