Papírművészet

A papírkivágás a kínai népművészet egyik legnépszerűbb formája. Ablakok, ajtók, lámpák és otthoni fák díszítésére használják.

Nagyon népszerű motívumok a csillagjegyek (patkány, bivaly, tigris, nyúl, sárkány, kígyó, ló, kecske, majom, kakas, kutya, disznó) és a daruk, halak, macskák, denevérek és sok más, a kínai kultúrához kapcsolódó karakter. Az európai kultúrában meglehetősen negatív konnotációkkal bíró denevér Kínában a boldogságot szimbolizálja, a horogkereszttel kombinálva, ami „tízezer” (nagyon sok) jelentésű, egyszerűen a végtelen boldogságot jelképezi. A kínai fu karakter denevért és boldogságot jelent egyszerre.

Manapság a hagyományos kínai kivágások nagyon népszerűek, és már nem csak a folklór elemei. Napjainkban a művészeti iskolák és egyetemek végzősei, oktatói érdeklődnek a kivágástechnika iránt, valósághű kivágásokat készítenek, kompozícióikban gyakran hivatkoznak a kínai festészet és grafika klasszikusaira.

Ennek az egyedülálló hagyománynak az egyik tégelye a Lanling megyében van Linji városában.

Évszázados hagyomány

A papírvágás művészete Kínában az i.sz. 2. századra nyúlik vissza, amikor Cai Lun, a keleti Han-dinasztia udvari tisztviselője feltalálta a papírt.

Miután 89-ben miniszteri posztra léptették elő, Cai elkezdett kutatni a papírgyártási technológia területén. 105-ben bemutatta a császárnak fakéregből, kendermaradványokból, rongyokból, bambuszból és régi halászhálókból készült találmányát. Az uralkodó arannyal és arisztokrata címmel jutalmazta. A papír feltalálása előtt Kínában bambusztáblákra (nagyon terjedelmesek és nehezek) vagy selyemre (nagyon drága volt) írták.

A császár államtitokká nyilvánította a papírgyártás technológiáját, aminek elárulása súlyos büntetéssel sújtott. Ezt a szabályozást 751-ig szigorúan betartották, amikor is az arabok a Talas folyón vívott győztes csata után többek között kínai kézműveseket is foglyul ejtettek. Ettől a pillanattól kezdve a papír az egész világon ismertté vált, és felváltotta a pergament.

A papírt jóval Cai Luna találmánya előtt ismerték. A korszakunk előtti kínai uralkodók sírjaiban növényi eredetű papírmaradványokat találtak. Viszont rossz minőségű volt. Kender fúvókákból készült, durva szerkezetű, egyenetlen felülete kizárta íróanyagként. Csomagoláshoz használták. Cai Lun találmánya sima felületével tűnt ki, nagyon hatékonynak és olcsónak bizonyult.

Ahogy a papír megfizethetőbbé vált, a papírvágás egy dologgá vált a kínai népművészet legfontosabb típusai közül. Később ez a művészeti forma a világ más részein is elterjedt, és a különböző régiók átvették saját kulturális stílusukat.

Jellemzően a műalkotások piros papírból készülnek, mert a kínai kultúrában a vörös az ünnepléssel és a boldogsággal társul, de más színeket is használnak.


BRInfo

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük