Kína–Laosz vasút: gazdasági fellendülés és turizmus élénkülés a térségben

A Kína délnyugati részén fekvő Jünnan tartomány fővárosából, Kunmingból induló és egészen a laoszi fővárosig, Vientiánig futó Kína–Laosz vasút mára a régió egyik meghatározó gazdasági ütőerének számít. A 2021. december 3-án átadott, 1035 kilométer hosszú vonal nemcsak a kereskedelmet, hanem az idegenforgalmat is új dimenzióba helyezte.

Az elmúlt években több mint 59 millió utazás történt a járatokon, és több mint 67,6 millió tonna árut szállítottak a vasúton – derül ki a China News Service adataiból. Az útvonal egyre inkább regionális gazdasági folyosóként működik, amely összeköti Kína és Délkelet-Ázsia piacait.

A nemzetközi vonatokat eddig 115 ország és régió utasai vették igénybe, így a vasútvonal a határon átnyúló turizmus egyik motorjává vált. Brit turisták arról számoltak be, hogy a vonat kényelmes és gyors, a laoszi utazók pedig a repülésnél jóval olcsóbb és tisztább alternatívát találtak benne.

A vasút a kínai Kunming, Pu’er és Hszisuangpanna városokat köti össze a laoszi Luang Prabanggal, Vang Vienggel és Vientiánnal, több mint 560 látnivalót felfűzve egyetlen útvonalra. Az utazók néhány óra alatt átléphetik a határt, ami látványosan felpörgette a kétoldalú turizmust.

A kereslet növekedésével a járatok száma is folyamatosan emelkedett: a kínai szakaszon napi 8-ról 86-ra, a laoszi szakaszon pedig 4-ről 18-ra bővült a kínálat. A Laos–Kína Vasúttársaság vezetője szerint 2024-ben különösen nagy utasforgalmat hozott Laosz vízummentes turisztikai éve, és újabb csúcs várható az őszi turistaszezonban.

Az áruszállításban is áttörést hozott a vasút. A 2022 januárjában indított Lancang–Mekong Express lehetővé teszi a trópusi gyümölcsök gyors szállítását: például a Thaiföldön éjjel szedett durián harmadnap reggelre Kunmingban lehet. A Vientián és Kunming közötti út mindössze 26 órát vesz igénybe.

A vasútvonalon jelenleg mintegy 2100 hűtőkonténer közlekedik, amelyek friss zöldségeket szállítanak Kínából Laoszba, onnan pedig trópusi gyümölcsöket hoznak vissza. Eddig összesen 413 ezer tonna importgyümölcs jutott így Kínába.

Az áruválaszték is jelentősen bővült: a korábbi alig tíz kategória helyett ma már több mint 3300 féle árut szállítanak, köztük gépeket, elektronikai cikkeket, zöldségeket és vasércet. A vasút 19 országot és régiót ér el, köztük Mianmart, Thaiföldet, Vietnámot, Malajziát és Szingapúrt, valamint 31 kínai tartományt.

Szeptember közepéig a vasút 15 millió tonna határon átnyúló árut mozgatott meg, és az év végéig várhatóan 5 millió tonnát meghaladó árumennyiséget szállít majd, kézzelfogható gazdasági előnyöket biztosítva a vállalkozásoknak és a helyi lakosságnak egyaránt.


Belt and Road Portal

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük