Az első kínai vasútvonalat, amely 250 km/h sebességet elérő szerelvényekkel operált 2007-ben állították forgalomba.
A jelentős kínai gazdasági növekedéssel indult összhangban vasúti infrastruktúra-korszerűsítési program, amelynek célja a nagysebességű vasút beindítása volt. Hihetetlen, de még 1993-ban is csak 48 km/h volt a vonatok sebessége. Ezért 1997-ben elindult egy program és ez aztán hat szakaszban valósult meg. Az utolsó szakasz befejezése után, 2007. április 18-án megnyílt az első vonal Pekingből Sanghajba, amelyen a vonatok már 250 km-es sebességet értek el.
2019 végén Kínában már több mint 35 000 kilométernyi nagysebességű vonal volt, ami az ilyen típusú összeköttetések globális hosszának 70 százalékát tette ki. Tavaly a hálózat meghaladta a 40 000 kilométert, ezzel már a leghosszabb volt a világon. A kínai kormány nyilatkozata szerint a hálózat 2035 végére 70 000 kilométer hosszú lesz. Jelenleg 200-350 km/h sebességgel közlekednek a vonatok, de a kínaiak már megkezdték egy új prototípusnak a tesztelését, amelynek sebessége meg fogja haladni a 600 km/h -t, és feltehetően már 2025-ben pályára állítják.