Április 25. és 30. között immár 21. alkalommal rendezték meg Sanghajban az Auto Shanghai Nemzetközi Autóipari Kiállítást, amely az egyik legjelentősebb esemény az autóipar világában. Az idei rendezvény mottója – „Az innováció erejével a jövő felé” – jól tükrözte a kiállítás szellemiségét: a technológiai fejlődés, a nyitottság és a fenntartható mobilitás álltak a középpontban.
Kína az autóipar globális középpontjában
Az idei Auto Shanghai ismét bebizonyította, hogy Sanghaj nem csupán Kína, de az egész világ egyik legfontosabb autóipari központja. A kiállítás több mint 360 ezer négyzetméteres területen zajlott, ahol közel ezer neves vállalat – 26 különböző országból – mutatta be újdonságait. A kiállításon több mint száz modell debütált, köztük a ZEEKR luxuskategóriás SUV-jai, a BYD Yang Wang U8L, valamint a SAIC-GM Buick és Beijing Benz prémium járművei.
A látogatók száma és sokszínűsége is jelezte: a kínai piac továbbra is mágnesként vonzza a befektetőket és az autórajongókat a világ minden tájáról. A BMW igazgatótanácsának elnöke, Oliver Zipse is megerősítette, hogy a német autógyártó hosszú távon elkötelezett a kínai piac iránt, és bővíteni kívánja jelenlétét az országban.
Technológiai forradalom a reflektorfényben
Az Auto Shanghai 2025 nemcsak autókról, hanem technológiáról is szólt. Egy külön, 100 ezer négyzetméteres zónában kaptak helyet az automatizálás, a mesterséges intelligencia és az elektromobilitás legfrissebb vívmányai. Olyan iparági óriások, mint a Bosch, a ZF és a CATL mellett jelen voltak a jövő technológiáit fejlesztő cégek is – például a Horizon Robotics, a SenseAuto és az iFlytek.
Egyre több együttműködés születik kínai és külföldi vállalatok között az okos és környezetbarát járművek fejlesztése érdekében. A Mercedes-Benz például a ByteDance által fejlesztett, nagyméretű nyelvi modellre (Doubao) épülő technológiát integrálta autóiba, míg az Audi a Huawei-jel közösen dolgozik a Qiankun nevű intelligens vezetési platformon.
Szakértők szerint az „okos autó” fogalma mára túlmutat a négykerekű járműveken – ide tartoznak a repülő autók és az MI által vezérelt humanoid robotok is. Ez már nemcsak iparági átalakulás, hanem egyfajta technológiai forradalom.
Befektetések új hulláma
Sanghaj már régóta vonzza a külföldi tőkét, köszönhetően fejlett infrastruktúrájának és hatalmas fogyasztói piacának. A kiállítás előtt a Toyota bejelentette, hogy 2027-ben megkezdi egy teljesen elektromos autókat gyártó üzem építését a sanghaji Csinsan kerületben – az összérték mintegy 14,6 milliárd jüan, vagyis nagyjából 2 milliárd amerikai dollár. A BASF szintén bővíti sanghaji vegyi üzemét, hogy jobban kiszolgálhassa a helyi autóipart.
A kínai kormány is támogatja a külföldi befektetéseket: enyhítette a gyártási szektorban érvényes korlátozásokat, és több mint 2700 kilométernyi úton hozott létre tesztzónákat önvezető és elektromos járművek számára.
Jövőkép négy keréken – és azon túl
Az Auto Shanghai 2025 világossá tette, hogy Kína nem csupán követi a globális trendeket, hanem formálja is azokat. Az innovációra épülő stratégiák, a nemzetközi együttműködések és a növekvő befektetési kedv mind hozzájárulnak ahhoz, hogy Kína az autóipar jövőjének egyik legmeghatározóbb szereplője legyen.
A sanghaji kiállítás tehát nem csupán egy autós seregszemle volt – sokkal inkább betekintés a jövőbe, ahol a technológia, a fenntarthatóság és az együttműködés határozzák meg a mobilitás új korszakát.