Kínában május elseje, a munka ünnepe hagyományosan fontos ünnep. 2025-ben ez az időszak látványos nemzetközi turizmusnövekedést hozott, amely érezhető hatással lehet az ország gazdaságára. A Xinhua hírügynökség adatai szerint május 1. és 5. között összesen közel 10,9 millió belföldi és nemzetközi utazást regisztráltak, ami 28,7%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. Ebből több mint 1,1 millió utazás külföldi turistákhoz köthető – ez 43,1%-os ugrás a tavalyi adatokhoz képest.
Kína egyre népszerűbb úti cél
A legnagyobb utazási portálok, köztük a Trip.com Group, jelentősen megnövekedett érdeklődést észleltek Kína iránt. A foglalások száma a munka ünnepe idején 130%-kal haladta meg az előző évi adatokat. Továbbra is a nagyvárosok – többek között Sanghaj, Peking és Kanton – a legnépszerűbb úti célok, ugyanakkor egyre többen választják az olyan kevésbé ismert, mégis lenyűgöző városokat, mint Csengtu, Csungking, Hangcsou, Csuhaj vagy Hszian.
Kína sokszínűsége a világ minden tájáról vonzza a turistákat. Egy német mérnök, Sophie Girschewski például barátaival a Nagy Falat, a Kanszu tartományban található sivatagot és a híres Mogao-barlangokat járta be. Elmondásuk szerint lenyűgözte őket az ország kontrasztos világa: a modern metropoliszoktól a távoli kis falvakig mindenhol különleges élmények várták őket. A kínai gasztronómia – legyen szó tésztalevesről vagy pikáns malatangról – szintén kulcsszerepet játszik az élményekben.
Turistaparadicsom a vásárlás szerelmeseinek is
A természeti és kulturális látnivalók mellett Kína a vásárlási turizmus egyik kedvelt célpontjává is válik. Csangsában például népszerű outlet üzletekben thaiföldi turisták élvezték a vásárlások után igényelhető adóvisszatérítés előnyeit. Thanaporn Toeysiriset például álmai cipőjét vásárolta meg, és több mint 11 dollár visszatérítést kapott. Az ilyen üzletek akár 100 ezer négyzetméteren is működnek, és egyre több digitális megoldást kínálnak, hogy megkönnyítsék a külföldiek számára a visszatérítési folyamatot.
Kormányzati támogatás: vízumkönnyítés és digitális fejlesztések
A kínai kormány tudatosan támogatja a turizmus élénkítését, különösen a nemzetközi szegmensben. A vízummentességi megállapodások bővítése és a 240 órás (10 napos) tranzitidő bevezetése már most is kézzelfogható eredményeket hozott. Csak a munka ünnepe alatt 380 ezer külföldi turista érkezett ilyen kedvezményekkel – ez 72,7%-os növekedés az előző évhez képest. Pekingben például 104 ezer külföldi turista fordult meg, ami 42,4%-os bővülést jelent, míg a külföldiek költései 1,13 milliárd jüant tettek ki, 48%-kal többet, mint tavaly. Sanghajban még ennél is látványosabb volt a változás: 211,6%-kal nőtt a külföldi látogatók vásárlásainak értéke.
Szakértők szerint az egyre erősödő nemzetközi turizmus kulcsszerepet játszhat Kína gazdasági növekedésében. Jelenleg a külföldi turisták költése a GDP körülbelül 0,5%-át teszi ki, ami még elmarad a világ vezető gazdaságaitól, ahol ez az arány 1–3% között mozog – vagyis óriási a fejlődési potenciál.
A munka ünnepe alatt tapasztalt turizmusrobbanás egyértelmű jele annak, hogy Kína egyre keresettebb úti céllá válik a kultúrára, vásárlásra és élményekre vágyó utazók körében. A turizmus a következő években is fontos pillére lesz a kínai gazdaság növekedésének.