A Kínai Nemzeti Bevándorlási Hivatal legfrissebb adatai alapján a május 31. és június 2. közötti Sárkányhajó-ünnep (Duanwu-fesztivál) ideje alatt a kínai állampolgárok közel 5,91 millió alkalommal utaztak külföldre, ami 2,7 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
A legforgalmasabb nap június elseje volt: ezen a napon közel 2,09 millió ki- és belépést regisztráltak a határokon. A legszembetűnőbb ugrást a külföldiek érkezésénél mérték, köszönhetően Kína egyre kedvezőbb vízummentes belépési politikájának. A hosszú hétvége alatt 231 000 turista lépett be vízum igénylése nélkül – ez 59,4 százalékkal több, mint tavaly.
2023 vége óta a kínai hatóságok lépésről lépésre enyhítik a beutazási feltételeket. Jelenleg 43 ország állampolgárai jogosultak vízummentes belépésre, míg 54 ország utazói akár 240 órás (10 napos) vízummentes tranzitot is igénybe vehetnek. A könnyítések célja a nemzetközi mobilitás ösztönzése és a turisztikai szektor fellendítése.
A május 31-én kezdődő, hagyományosan rizsgombóc-készítéssel és sárkányhajó-versenyekkel tarkított ünnep nemcsak a belföldi turizmust mozdította meg, hanem jelentős számú külföldi látogatót is vonzott. A növekvő utazási kedv azt jelzi, hogy a turisták egyre inkább bíznak a kínai beutazási rendszer kiszámíthatóságában, valamint az ország által kínált változatos kulturális programokban.
A mostani statisztikák azt mutatják, hogy Kína továbbra is a nyitottság stratégiáját követi: a könnyített beutazási feltételek és a vendégszeretet kedvezően hatnak a turisztikai bevételekre, illetve a nemzetközi kapcsolatok erősítésére. A hatóságok hangsúlyozzák, hogy a jövőben újabb lépések várhatók a mobilitás további bővítésére, ami segíti a turizmus újbóli felpörgetését a pandémiás időszak utáni globális újjáépülés során.
A Sárkányhajó-ünnep tapasztalatai alapján jól látszik: a kedvező vízumrendszer és a kulturális vonzerő együttesen növelik Kína turisztikai vonzerejét, miközben a kínai lakosság is bátrabban vállalkozik külföldi utakra. A szakértők szerint, ha a tendencia folytatódik, Kína 2025 végére minden eddiginél erősebb szereplővé válhat a globális turizmus piacán, új lendületet adva a kapcsolódó gazdasági szegmenseknek is.