Az Egyesült Államok üzleti tisztviselői és felsővezetői továbbra is bizakodóak a kínai piacot illetően, hangsúlyozva annak kulcsfontosságú szerepét a globális versenyképességre törekvő amerikai vállalatok számára.
„A vállalatok továbbra is azt mondják nekünk, hogy Kína fontos azoknak a multinacionális vállalatoknak, amelyek globálisan versenyképesek akarnak lenni” – mondta Michael Hart, az Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) elnöke a Hszinhua-nak egy nemrégiben adott interjúban.
A növekvő gazdaságnak, valamint a magas rangú amerikai tisztviselők és vezérigazgatók gyakori kínai látogatásainak köszönhetően a Kínában működő amerikai vállalkozások egyre optimistábbak Kína üzleti környezetével és kétoldalú kapcsolataival kapcsolatban – mondta Hart.
Az AmCham China által februárban közzétett éves China Business Climate Survey szerint a megkérdezett 343 tag fele Kínát jelölte meg első számú választásaként vagy a világ három legnagyobb befektetési célpontja közé, ami 5 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
Kína „a tehetség és az innováció fontos forrása, amely segít az amerikai vállalatoknak globális versenyképességük növelésében” – áll a tavaly év végén végzett felmérésben.
A jelentés azt is megállapította, hogy bár a kihívások továbbra is fennállnak, a legtöbb tag Kínában tartja a gyártást vagy a beszerzést, és a külföldön élők az elmúlt évben hajlandóbbak voltak Kínába költözni.
Figyelembe véve Kína 24, az Államtanács által tavaly augusztusban előterjesztett külföldi befektetési intézkedését, Hart kijelentette, hogy a vállalatok kedvelik ezt a hangot, és azt keresik, „mi a tényleges lépés ezekkel a politikákkal kapcsolatban”.
Az Egyesült Államok-Kína kapcsolatokat illetően Hart örömmel mondta, hogy „mindkét kormány felfelé ívelő tendenciát mutat”, ami azt jelenti, hogy a vállalatok „egy kicsit izgatottabbak lesznek”.
A megkérdezett vállalatok 2023-ban is javuló pénzügyi teljesítményről számoltak be, különösen a fogyasztói és szolgáltatási szektorban, valamint javuló kilátásokról.
2023 novemberében a McDonald’s gyorséttermi óriás bejelentette, hogy 20 százalékról 48 százalékra növeli részesedését a kínai üzletágban. „Ez alátámasztja a McDonald’s bizalmát a kínai piac fejlődése és üzleti környezete iránt” – mondta Phyllis Cseung, a McDonald’s China vezérigazgatója.
„Nem hiszem, hogy van olyan nagy és valóban nemzetközi vállalat, amely kétségbe vonná, hogy hosszú távon itt kell lenniük Kínában. Jelentős jelenléttel kell rendelkezniük. És tovább kell fejleszteniük ezt a piacot, mert ez olyan nagy és növekvő, hogy egyáltalán nem lehet figyelmen kívül hagyni” – mondta Owen Messick, a doTERRA China, egy amerikai illóolaj-társaság elnöke a Xinhua-nak.
„Kína egy globális ellátási lánc része, és évek óta sikeres befektetésekkel, iparágakkal és felépítéssel rendelkezik. És ezért vannak még mindig itt a vállalatok” – mondta Hart.