Kínában várhatóan minden rekordot megdönt az e-kereskedelem mind növekedés, mind piaci részesedés tekintetében, mivel a COVID-19 járvány megfékezése érdekében otthon maradásra szólították fel a lakosságot az idei tavaszünnep ideje alatt.
Alaposan bevásároltam online élelmiszerekből és rágcsálnivalóból, így az ünnep nagy részét alighanem evéssel és tévézéssel töltöm – mondta Huang Jingjing, a 29 éves banki dolgozó, aki úgy döntött, inkább Pekingben marad a közelgő egyhetes ünnepre, így nem utazott haza családjához a kelet-kínai Csiangszu tartományba.
Az idén február 12-én kezdődő tavaszfesztivál, más nevén kínai újév vagy holdújév jeles családi ünnep Kínában.
Sajnálom, hogy idén nem tudok a családommal ünnepelni, de annyi otthoni szórakozási lehetőség van, hogy aligha fogok unatkozni – tette hozzá Huang.
A kínai fogyasztók már több mint egy évtizede fokozatosan egyre inkább az e-kereskedelem és az online szórakozás és oktatás felé fordultak. A COVID-19 járvány azonban még jobban felgyorsította a változást, váratlan lehetőséget teremtve ezzel a digitális gazdaság szereplői és kiszolgálói számára.
Az online értékesítés volumene Kínában tavaly 14,8%-kal nőtt, és elérte a 9,8 milliárd jüant (1,52 milliárd dollár), ezzel már nyolcadik éve Kína a világ legnagyobb online kiskereskedelmi piaca.
A más években a Föld legnagyobb embertömegeit megmozgató holdújév előtt a kínai hatóságok mindenkinek azt tanácsolták, hogy maradjon lakóhelyén. Mindenki számára garantálták a napi szükségleti cikkek ellátását, és felkérték az e-kereskedelmi platformokat és logisztikai vállalatokat, hogy biztosítsák az ország normális működését az ünnep ideje alatt.
Várhatóan robbanásszerűen nő majd az otthoni fogyasztás az idei holdújév alatt – mondta Wang Nian, az Államtanács Fejlesztéskutatási Központja alá tartozó Piacgazdasági Intézet kutatója.
Az olyan online ételszállító platformok, mint a Meituan vagy az Ele.me népszerű ételmárkákkal együttműködve előre csomagolt készételeket dob piacra, hogy a fiatalabb nemzedékek is könnyen elkészíthető ételekkel ünnepelhessék a hagyományokat.
Az online fogyasztás növekedése ellensúlyozni fogja a kieső offline fogyasztást – vélte Wang, hozzátéve, hogy bár a korlátozó intézkedések következtében a kínaiak várhatóan kevesebbet költenek majd idén a holdújév alatt, mint más években, Kína az alacsony tavalyi bázis miatt így is éves növekedésről számolhat majd be az ünnepi fogyasztásban.