Vej Fang-ping hosszú, finom hímzésekkel díszített laza ujjú ruhában járja be Hszian ősi városfalát, az okostelefonja nélkül könnyedén kiadhatná magát valakinek a régmúltból.
Az északkelet-kínai Liaoning tartományból érkező Vej a hanfu, a han etnikai csoport hagyományos viseletének egyik híve. A húszas évei elején járó fiú jóval azelőtt vásárolta meg a tetszetős ruhát, hogy Hszianba utazott, amely Kína északnyugati részének terrakotta harcosokról ismert történelmi városa.
A közösségi médiában sok embert láttam, akik hanfu viseletben látogattak el Hszianba. Pompás viselet. A ruha retro stílusa különösen jól illik Hszian-hoz – mondta.
Vej az egyre több fiatal hanfu rajongó közé tartozik Kínában, akiket elbűvöl a hagyományos öltözék egyedi formatervezése, és a gazdag kultúra, amit képvisel.
Az iiMedia Research kínai tanácsadó ügynökség jelentése szerint az országban a hanfu-rajongók száma a 2018-as 2,04 millióról az év végére 6,89 millióra nőtt. A rajongók több mint 70 százaléka a Z-generáció tagja, 16 és 24 év közötti fiatal.
Napjainkban szemmel láthatóan hanfu-őrület tombol. Ha valaki parkokban vagy turisztikai központokban sétál, mint Hszian, Hangcsou vagy Nanking városokban, nagy eséllyel találkozik szelfiket készítő, hanfuba öltözött emberekkel.
Hogy kiaknázzák a divathullámot, néhány turisztikai cég hanfu témájú rendezvényeket tart és kedvezménnyel kínál belépőjegyeket a hanfut viselő látogatók számára.
Tavaly a kelet-kínai Csöcsiang tartományban található Hszitang ősi városa a hanfu kulturális hetében mintegy 187 000 turistát vonzott, köztük több mint 86 000 látogató viselte a hagyományos ruházatot.
Csu Keli, az Állami Tanács Fejlesztési Kutatóközpontjának új-gazdaság kutatója szerint a hanfu növekvő népszerűsége a kínai fiatalok körében abból adódik, hogy egyre jobban megbecsülik a hagyományos kultúrát és szükségük van egyéniségük kifejezésére.
Az új-gazdaság és az e-kereskedelmi platformok tovább ösztönözték a piaci rés fejlődését – mondta Csu.
Az iiMedia Research jelentése szerint a kínai hanfu piac eladási volumene idén meghaladja a 10 milliárd jüant (kb. 1,5 milliárd amerikai dollár).
A virágzó piac egyre több fiatal, hanfu-hívő vállalkozót vonz.
A 27 éves Vu Csiu-csiao a Taobaon, Kína legnagyobb online vásárlási platformján főleg speciálisan kialakított hanfut árul kedvtelésből tartott macskák számára. Vu 2019-ben nyitotta meg az online üzletet, miután otthagyta korábbi pekingi munkahelyét, hogy valódi érdeklődésével – a hanfuval és a macskákkal – foglalkozhasson.
Valami mással szerettem volna foglalkozni, és a macskákra szabott hanfu ötlete eredeti és ötvözi két legfontosabb érdeklődésemet – mondta.
Az újszerű ötlet nagy sikert aratott. Vu üzletének ma már több mint 16 000 követője van a Taobao-n, és a legsikeresebb hónapokban az eladások bevétele meghaladja a 70 000 jüant.
Wu elmondta, hogy a macskák hanfujának megtervezésekor az a legfőbb gondja, hogy hogyan lehet az állatok ruházatát kényelmesebbé tenni és hogyan lehet megőrizni a hanfu eredeti stílusát.