Az elmúlt években számos energia- és közlekedési projektnek köszönhetően a Kína által kezdeményezett Selyemút – együttműködés (Belt and Road Initiative) pozitív szerepet tölt be Európában, tiszta energiát és kiváló minőségű infrastruktúrát biztosítva a helyiek számára.
A magas színvonalú, előnymegosztó és környezetbarát BRI (Belt and Road Initiative) projektek kézzelfogható előnyökkel járnak az európai országok és azok lakói számára.
Előnyök megosztása
A China National Machinery Import and Export Corporation (CMC) által építtetett, 100 MW-os fotovoltaikus erőmű Kaposváron, Magyarország legnagyobb naperőműve, amelynek teljes beruházási értéke nagyjából 100 millió euró (körülbelül 121 millió amerikai dollár).
A CMC a saját tőkéjét fektette be, míg a Bank of China finanszírozta a projektet. A projekt forrásait a piacról szerzik be, miközben Magyarországnak nem volt garanciája sem hitel, sem villamosenergia vásárlásra – mondta Meng Fanye, A CMC magyarországi projekt igazgatója a Xinhua-nak.
A CMC beruházása a jövőben várhatóan amortizálódni fog a villamosenergia értékesítésével – mondta Meng, hozzátéve, hogy az erőmű összesen 2 millió euró (körülbelül 2,12 millió dollár) adóval fog hozzájárulni a helyi és az állami kormányokhoz.
A másik példa az a 180 km hosszú autópálya, amely összeköti a montenegrói Adriai – tenger partján fekvő Bar kikötőjét a szárazföldi szomszéddal, Szerbiával. A kínai vállalat által megvalósított projektnek csak 2 százalékos a kamatlába, 20 éves törlesztési ütemezése és hatéves türelmi ideje van, ami nemzetközi viszonylatban rendkívül kedvező.
Az úgynevezett „adósrabszolgaság” mítoszát elutasítva Dusko Markovic montenegrói miniszterelnök 2019 júniusában kijelentette, hogy országa nem nyújtott földet, mint hitelfedezet, hozzátéve, hogy az Export-Import Bank of China akkoriban a legjobb feltételeket kínálta a nemzetközi pénzügyi piacon.
„A spekulációkból semmi sem igaz… nincs „adós – szolgaság” – mondta Markovic, hangsúlyozva, hogy a befektető maga Montenegró, nem Kína vagy bármély más ország.
Környezetbarát
A BRI nagyjából hét évvel ezelőtti kezdete óta a környezet, az ökoszisztéma és az klíma védelme kiemelt prioritássá vált. 2019 áprilisában Kína kijelentette, hogy a BRI projekteknek zöldnek és fenntarthatónak kell lenniük, és mindenki számára magas színvonalú növekedést kell biztosítaniuk.
Az európai BRI projektek a legmodernebb technológiákat alkalmazzák, és teljes mértékben megfelelnek az Európai Unió szabványainak.
Stanari, Bosznia – Hercegovina északi kisvárosa ismert a Stanari Hőerőműről (Stanari TPP), amely Európában az első kínai építésű szénerőmű, amelyet 2016-ban helyeztek üzembe.
Stanari lignitben, egy alacsony minőségű szénben gazdag terület, amely hagyományos módon elégetve sok szennyező anyagok bocsát ki. 2016-ban a kínai Dongfang Electric Corporation (DEC) egy új energiatakarékos és kibocsátás csökkentő technológiát vezetett be az erőműben.
A termelés ma már hatékony – mondta Aleksandar Milic, az üzem műszaki igazgatója, hozzátéve, hogy a kén – dioxid, a nitrogén – oxid és a por kibocsátásának ellenőrzése során az üzem megfelel vagy akár már meg is haladja az uniós normákat.
Horvátországban a Peljesac – híd projekt megmutatta, hogy a nagyobb infrastruktúrák csekély hatást gyakorolnak a legmagasabb környezetei normákkal rendelkező helyi ökoszisztémákra.
A projekt fő környezeti kihívásai a helyi osztrigatenyésztés megőrzése, valamint a környező vizekben elő delfinpopuláció védelme az építés zajaitól.
Niksa Orlandic, a projekt horvát környezetvédelmi mérnöke elmondta, hogy a China Road and Bridge Corporation (CRBC) mérnökei a „légbuborék” zajcsökkentő, tengeralattjáróktól származó technológiával minimalizálni tudták a tengerfenékbe csapódó acélkupacok delfinéletre gyakorolt hatását.
„A híd megépítésének nincsenek negatív hatásai a Ston kikötő akvakultúrájára, amely ismert az orsztriga és a maréna tenyésztésről” – mondta Orlandic.
Magas minőség
Európában, ahol a világ legszigorúbb szabályai vannak hatályban, a BRI projektek teljes mértékben összhangban vannak az európai normákkal és a nemzetközi gyakorlattal.
Lu Shengwei, a CRBC képviselője elmondta, hogy a társaság horvát ügyvédi irodákat és tanácsadó cégeket vett fel annak érdekében, hogy alkalmazkodni tudjanak az infrastrukturális projektekre vonatkozó uniós előírásokhoz.
„Több száz órát töltöttünk a részletek tanulmányozásával. Az infrastruktúrában világszerte szerzett gazdag tapasztalataink alapján feljavítottuk a projektjeink normáit, és mostanra mind elérték az uniós szabványokat.
A kínai vállalkozó helyi, felügyeleti vállalkozókat bízott meg a minőségellenőrzéssel és a környezetvédelem, illetve a jogi kérdések vizsgálatával.
A múlt hónapban tett látogatása során Oleg Butkovic, a horvát tengerügyi, közlekedési és infrastrukturális miniszter elégedettségének adott hangot, hogy a projekt a tervek szerint halad.
Négy éves működése után a Stanari TPP a város ikonikus projektjévé vált. Ugyancsak jelentős BRI programnak számít Kína és Közép- és Kelet – Európa országai között.
Az erőmű feltette Stanarit a térképre. Hu Yang, a DEC Stanari – projekt üzemeltetési és karbantartási vezetője szerint a művelet több mint 30 ország társvállalatát vonzotta a térségbe.
„A kínai vállalatok képességeit képviseljük a tervezés, az építés, az üzemeltetés és a karbantartás terén a legmagasabb szinten” – mondta Hu.