2021-ben tovább erősödött a gazdasági és kereskedelmi együttműködés Kína és a Belt and Road (BRI, Egy övezet Egy út program) útvonalak mentén fekvő országok között.
Szorosabb kereskedelmi kapcsolatok
2021-ben a Kína és a BRI útvonalán fekvő országok közötti kereskedelem volumene elérte a 11,6 billió jüant, ami 23,6 százalékos éves növekedéssel a legmagasabb érték az elmúlt nyolc évben. Ezek az ügyletek Kína teljes külkereskedelmének 29,7 százalékát tették ki.
A külkereskedelem új formái, mint például a határokon átnyúló e-kereskedelem gyorsan fejlődtek, és számos tengerentúli raktár is épült.
Tavaly hivatalosan is elindult az első tengerentúli intelligens logisztikai platform, amely összeköti a tengerentúli raktárak keresletét és kínálatát. Az év során összesen 15 000 tehervonat közlekedett Európa és Kína között, amelyek 1,46 millió TEU árut szállítottak, ami 22, illetve 29 százalékos növekedés az előző évi adatokhoz képest. Az új tengeri és szárazföldi folyosó építése felgyorsult, Kína és Szingapúr együttműködési megállapodást írt alá, és 2021-ben közösen megtartották a CCI-International Land Sea Trade Corridor (CCI-ILSTC) fórumot.
Projektek és befektetések
2021-ben Kína közvetlen befektetése a BRI útvonala mentén fekvő országokba elérte a 138,45 milliárd jüant, ami 7,9 százalékos éves növekedést jelent, és Kína külföldi befektetéseinek 14,8 százalékát tette ki. A BRI országaiból Kínába irányuló befektetések összege pedig 11,25 milliárd dollárt tett ki.
Az infrastrukturális beruházás összege is rendkívül jelentős. A kínai vállalatok 578,57 milliárd jüan értékben bonyolítottak le projekteket a Belt and Road országaiban, ami Kína összes külföldi projektjeinek az 57,9 százalékát tette ki.
Számos kulcsfontosságú projekt sikeresen lezárult, többek között a Mombasa–Nairobi normál nyomtávolságú vasút és a moszkvai metró projekt.